ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
معماری و شهرسازی

معاون شهرسازی شهرداری تهران: ر چند سال اخیر شهرداری اهتمام کم نظیری در تملک باغات ارزشمند شهر تهران داشته است.
عاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با اعلام اینکه قیمت پارکینگ در مناطق شمالی تهران 60 تا 100 میلیون تومان و درمناطق جنوبی هم بین 20 تا 40 میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود در افق طرح تفصیلی و تا سال 1404 ساخت پارکینگ اقتصادی‌تر از ساخت واحد مسکونی و تجاری شود.

علیرضا جاوید درخصوص پهنه قالب ساخت و ساز در شهر تهران در سال‌های آینده، گفت: پهنه‌ی R122 بیشترین پهنه‌ سکونتی لحاظ شده است و این پهنه به طور متوسط پنج طبقه است و بنا به مساحت ملک و عرض گذر بر اساس ضوابط طرح تفصیلی می‌تواند افزایش و یا کاهش پیدا کند.

قد فعلی ساختمان‌های تهرانی میانگین دو و نیم طبقه است

جاوید با اعلام اینکه وضع فعلی طبقات ساختمان‌ها به طور میانگین دو و نیم طبقه است، گفت: در 10 سال گذشته چهار طبقه و پنج طبقه بیشترین ساخت و ساز تهران بوده است و بیشترین ساخت و ساز در آینده میانگین پنج طبقه است و شاهد رشد سه طبقه‌ای در تهران هستیم.

تهیه طرح بلندمرتبه‌سازی و بررسی در کار گروه فنی کمیسیون ماده 5

وی از تهیه طرح بلندمرتبه‌سازی توسط مجموعه شهرسازی و مشاوران مربوطه و ارایه به مراجع برای تصویب خبر داد و افزود: این طرح در کار گروه فنی کمیسیون ماده پنج در حال بررسی می باشد. ضمن این که ضوابط طرح باید در شورای عالی شهرسازی و معماری نیز مطرح و بررسی شود. جاوید تاکید کرد که تا زمان تصویب این طرح اراضی و املاکی که 2000 متر مربع وسعت دارند و عرض گذر آن‌ها 12 متر و بیشتر است بنا بر بند « دو - بیست » ضوابط و مقررات طرح تفصیلی جدید، امکان بررسی در کمیسیون ماده 5 شهر تهران را جهت بلندمرتبه سازی خواهند داشت.

تا زمان تصویب طرح بلندمرتبه‌سازی در کمیسیون ماده 5، اراضی و املاکی که 2000 متر مربع وسعت دارند و عرض گذر آن‌ها 12 متر و بیشتر است بنا بر بند « دو - بیست » ضوابط و مقررات طرح تفصیلی جدید، امکان بررسی در کمیسیون ماده 5 شهر تهران را جهت بلندمرتبه سازی خواهند داشت

وی در خصوص نحوه ضوابط ساخت و ساز در املاک دارای نوعیت باغ با کاربری های مختلف و رعایت قانون و حق نظارت در این کاربری‌ها، گفت: در این بحث دو موضوع وجود دارد که باید از هم تفکیک بشوند؛ بعضی از املاک و اراضی کاربری مسکونی، تجاری و مختلط می باشند ولی نوعیت آن‌ها باغ تشخیص داده می شود. در این موارد ساخت و ساز باید به سطح اشغال 30 درصد محدود شود و 70 درصد ملک به صورت فضای سبز در اختیار خود مالک به صورت حیاط خصوصی استفاده شود. در دسته بعدی بعضی املاک علاوه بر نوعیتشان که باغ است کاربری آن‌ها نیز فضای سبز است در این موارد باید 70 درصد مساحت ملک را به صورت رایگان به شهرداری واگذار کنند تا امکان ساخت و ساز در 30 درصد مساحت ملک با تایید کمیسیون ماده 5 شهر تهران برای مالک فراهم شود.

جاوید ادامه داد: شهرداری نیز در این 70 درصد پارک عمومی و سرانه‌های خدماتی احداث می‌کند و در 30 درصد دیگر ساخت و ساز مالک صورت می‌گیرد و در چند سال اخیر شهرداری اهتمام کم نظیری در تملک باغات ارزشمند شهر تهران داشته است.

معاون شهرسازی و معماری ضمن دفاع از اقدامات شهرداری در مورد باغات و رد هرنوع بی‌توجهی به مقوله حفظ باغات تهران ، به تملک باغ تاریخی امیرسلیمانی در جماران، باغ خسروشاهی در جماران، باغ ملک در دربند، باغ آبک در ارتفاعات آبک ، ملک پرفسور حسابی و تبدیل آن‌ها به پارک‌های عمومی و موزه اشاره کرد و گفت: این باغات ارزشمند با هزینه‌های بسیار سنگینی توسط شهرداری تملک و جهت استفاده عموم مناسب سازی گردیده است.

با ارگان‌های دولتی و عمومی هم در تغییر کاربری باغات مثل شهروندان رفتار می‌شود

وی بسیاری از اخبار در مورد خشک شدن و قطع درختان و حذف تدریجی باغات در شمال و اطراف تهران را رد کرده و در خصوص اراضی با کاربری فضای سبز که در اختیار ارگان‌های عمومی است و نحوه‌ی برخورد با آن‌ها، گفت: با ابلاغ طرح تفصیلی شهرداری اقتدار لازم را پیدا کرده است که ارگان‌های دیگر را ملزم کند ضوابط طرح تفصیلی را رعایت کنند. این ارگان‌ها نیز همانند مالکان حقیقی موظف هستند ضوابط مذکور را رعایت نمایند.

جاوید در تشریح فرآیند تهیه و تصویب طرح تفصیلی جدید شهر تهران: گفت: طرح تفصیلی جدید پس از تصویب درکمیسیون ماده 5 و تایید شورای عالی شهرسازی از ابتدای سال 91 اجرایی شد و از 25 اردیبهشت ماه سال 91 با برگزاری مراسم نمادین رونمایی از طرح در برج میلاد تهران با حضور مسئولین شهری، متخصصین و دانشگاهیان اجرای عملیاتی آن دنبال شد.

وی با بیان این که در مجموع فرآیند اجرای این طرح در سال اول به طور نسبی با توفیق همراه بوده است، افزود: در طول یک سال و نیم گذشته این طرح توانسته به درخواست‌ها و نیازهای شهروندان پاسخ بدهد. یکی از مواردی که در سال اول اجرا به آن توجه شد این بود که می‌بایست هم پیوند با اجرا و همزمان با اجرا نسبت به بهسازی طرح اقدام شود، یعنی طرح می‌بایست هر ساله پایش شود و اگر اشکالی در آن دیده شد در جهت برطرف کردن آن اقدام شود.

معاون شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: برای رفع برخی انتقادها و دغدغه‌ها در کمیسیون ماده پنج مصوب شد هر ساله فرآیند تدقیق طرح تفصیلی جدید در نیمه دوم اجرای آن سال اجرا شود و این امر از نیمه دوم سال اول اجرای طرح یعنی مهر ماه سال 91 محقق شد و کار گروه‌های کارشناسی، کمیته فنی و شورای هماهنگی تدقیق طرح تفصیلی، کارگروه فنی کمیسیون ماده پنج و در نهایت کمیسیون ماده 5 نقاط ضعف احتمالی و نقاط قوت طرح را پایش کردند.

وی در خصوص استعلام طرح تفصیلی گفت: امروز شهروندان می‌توانند به طورمستقیم با مراجعه به سایت  www.tehran.ir  و با ورود شماره پرونده‌ و یا شماره کد نوسازی ملکشان از نتایج تدقیق طرح تفصیلی و آخرین وضعیت ملک خود در این طرح مطلع بشوند. ضمن این که دفترچه 64 صفحه‌ای ضوابط طرح تفصیلی در دسترس شهروندان قرار گرفته است.

جاوید با تاکید بر اجرای طرح تفصیلی و تدقیق آن به صورت سالانه افزود: تدقیق طرح را در نیمه دوم هر سال دنبال خواهیم کرد تا ضمن حفظ ضرب آهنگ اجرای طرح نسبت به افزایش دقت نیز اقدام کرده باشیم. این طرح یک طرح پویا و انعطاف‌پذیر است که در فرایند اجرا سعی می‌کند نقاط ضعف خود را برطرف کند و کارآمدتر اجرا شود و برای پروانه‌هایی که از تاریخ اعمال تدقیق طرح به بعد صادر می‌شود موارد تدقیق طرح اعمال می‌شود.

انتظار داریم در سال دوم میزان تدقیق طرح تفصیلی به حدود دو درصد برسد

وی با بیان این که انتظار از تدقیق این است که هر سال مقدار تدقیق طرح تفصیلی کاهش پیدا کند، ادامه داد: در سال اول حدود سه درصد از طرح تدقیق شد ولی انتظار داریم در سال دوم میزان تدقیق به حدود دو درصد برسد و به همین ترتیب سال به سال کاهش پیدا کند.

مسائل مالی اجرای طرح جامع و تفصیلی یک پیوستی دارد که میزان هزینه مورد نیاز برای تحقق راهبردهای طرح جامع و تفصیلی از یک طرف و میزان درآمدی که مدیریت شهری می‌تواند از نتیجه‌ی اجرای طرح محقق کند از طرف دیگر باید با هم تطبیق داده شوند. بررسی‌های اولیه صورت گرفته و نیاز است که تکمیل شود تا پیوست اقتصادی در طرح جامع و تفصیلی هم کامل شود. در مورد زمانش هم با توجه به نوسانات اقتصادی باید مطالعه تکمیل شود و نتایج آن ارایه شود.

جاوید در خصوص مسائل مالی طرح تفصیلی شهر تهران و اعتراض‌هایی که اعضای شورای شهر سوم نسبت به بی‌توجهی در مورد این بخش مهم طرح داشته‌اند، تصریح کرد: بخش مسائل مالی اجرای طرح جامع و تفصیلی یک پیوستی دارد که میزان هزینه مورد نیاز برای تحقق راهبردهای طرح جامع و تفصیلی از یک طرف و میزان درآمدی که مدیریت شهری می‌تواند از نتیجه‌ی اجرای طرح محقق کند از طرف دیگر باید با هم تطبیق داده شوند. در این خصوص بررسی‌های اولیه صورت گرفته و نیاز است که تکمیل شود تا پیوست اقتصادی در طرح جامع و تفصیلی هم کامل شود. در مورد زمانش هم با توجه به نوسانات اقتصادی باید مطالعه تکمیل شود و نتایج آن ارایه شود.

وی در خصوص ملاک عمل شهرداری در مسائل مالی در حوزه شهرسازی بدون اعلام عدد و رقم و توضیحات بیشتر، گفت: برنامه پنج ساله‌ای در شهرداری تدوین شده است که در قالب این برنامه میزان درآمد قابل تحقق از سال 1393 تا 1397 دقیقا ذکر شده است و در قالب پیوست اقتصادی برنامه پنج ساله هم قید شده است و این برنامه به شورای شهر ارایه خواهد شد و در صورت تصویب ملاک عمل شهرداری می‌شود.

برنامه پنج ساله‌ای در شهرداری تدوین شده است که در قالب این برنامه میزان درآمد قابل تحقق از سال 1393 تا 1397 دقیقا ذکر شده است و در قالب پیوست اقتصادی برنامه پنج ساله هم قید شده است و این برنامه به شورای شهر ارایه خواهد شد و در صورت تصویب ملاک عمل شهرداری می‌شود

جاوید با اشاره به سه هزار و 200 هکتار بافت فرسوده و حدود 14 هزار هکتار بافت ناپایدار در تهران گفت: توجه ویژه‌ای به ایجاد انگیزه‌های نوسازی بافت‌های املاک واقع در بافت فرسوده و ناپایدار شده است. با تجمیع قطعات ریزدانه که مساحت آنها به 150 متر مربع و بیشتر برسد امکان افزایش تراکم و طبقات تا دو طبقه در طرح تفصیلی قید شده است به شرطی که عرض گذر از هشت متر کمتر نباشد. ضمن این که اگر ملک علاوه بر قرار گرفتن در بافت ناپایدار در بافت فرسوده نیز واقع باشد علاوه بر امتیاز تشویقی تراکم از تخفیف در عوارض هم بهره‌مند می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که واحد‌های ساخته شده و در حال ساخت 30 متری در تهران چه توجیهی دارند و علی‌رقم مصوبه شورای شهر تهران از کجا مجوز گرفته‌اند؟ تاکید کرد: حداقل مساحت واحدها در طرح جامع و تفصیلی 35 متر مربع قید شده است و از سال 91 به بعد واحد مسکونی با مساحت کمتر از 35 متر مربع امکان اخذ پروانه ندارد و هر چه هست مربوط به سالهای قبل زا این تاریخ است.

وی در مورد رعایت تامین پارکینگ در کاربری‌ها مختلف و در همه نقاط شهر و نیز جلوگیری از پرداخت جریمه به جای تامین پارکینگ توسط شهرداری‌های مناطق، گفت: قبل از اجرای طرح برای واحدهای تجاری هر 100 متر مربع سه واحد پارکنیگ و برای واحدهای اداری دو واحد نیاز بود اما الان در ضوابط طرح تفصیلی برای هر 100 متر مربع تجاری به چهار تا هفت واحد افزایش پیدا کرده است و متناسب با پهنه یعنی به طور میانگین میزان پارکینگ مورد نیاز در مجموعه‌های تجاری دو برابر شده است. در مورد مسکونی هم املاک با وسعت 100 متر مربع و بیشتر حداقل تامین یک واحد برای هر واحد مسکونی الزامی شده است.

در ضوابط طرح تفصیلی برای هر 100 متر مربع تجاری به چهار تا هفت واحد افزایش پیدا کرده است و متناسب با پهنه یعنی به طور میانگین میزان پارکینگ مورد نیاز در مجموعه‌های تجاری دو برابر شده است. در مورد مسکونی هم املاک با وسعت 100 متر مربع و بیشتر حداقل تامین یک واحد برای هر واحد مسکونی الزامی شده است

برای اولین بار امکان احداث پارکینگ‌های مکانیزه محله‌ای در اراضی با وسعت 50 متر مربع و بیشتر فراهم شده است

جاوید با تاکید بر این که این موارد در صدور پروانه‌ها رعایت می‌شود، گفت: امیدواریم در اجرا هم این موارد رعایت شود و برای اولین بار امکان احداث پارکینگ‌های مکانیزه محله‌ای در اراضی با وسعت 50 متر مربع و بیشتر فراهم شده است.

وی در خصوص استقبال از ضوابط تایید شده در خصوص پارکینگ گفت: برای اراضی با وسعت یکهزار متر مربع و بیشتر امکان احداث پارکنیگ‌های طبقاتی همراه سه طبقه تجاری فراهم شده تا امکان جذب سرمایه‌گذاری در بخش پارکینگ‌های طبقاتی بیش از پیش فراهم شود اما هنوز استقبال به حد ایده‌آل نرسیده است ولی در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این فرهنگ باب شده که اگر واحد مسکونی پارکینگ نداشته باشد خریدار آن کاهش پیدا می‌کند،اظهار کرد: در مناطق شمالی بیش از 60 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان قیمت پارکینگ است و درمناطق جنوبی هم از 20 میلیون تومان تا 40 میلیون تومان هست و پیش‌بینی می شود در افق طرح تفصیلی که سال 1404 است ساخت پارکینگ اقتصادی‌تر از ساخت واحد مسکونی و تجاری بشود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران سیاست فعلی شهرداری را در جهت حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در نوسازی انبوه بافت فرسوده و ناپایدار خواند و افزود: به عنوان مثال در محله جوادیه در منطقه 16 گروهی به نام سرمایه گذاری ایرانیان، با اتکا به نیروهای جوان دانشگاهی و با حمایت شهرداری توانستند بافت محله جوادیه را متاثر کنند و به تدریج بافت محله متحول شده است. شهرداری وظیفه حمایتی دارد و بایست با ایجاد زمینه لازم، پشتیبانی را انجام دهد که در قالب ضوابط طرح تفصیلی انجام داده است. هم تراکم افزایش داده شده و هم عوارض کاهش داده شده است و در یک سوم باقی مانده هم مطلوب است دولت وام اختصاص بدهد برای کسانی که در بافت‌های فرسوده و ناپایدار ساخت و ساز می‌کنند.

وی افزود: در سال‌های اخیر به دلیل سوق دادن منابع دولتی به سمت مسکن مهر واقع در خارج شهر منابع بانکی مورد نیاز برای حمایت از بافت‌های فرسوده در داخل شهر تضعیف شده است که امیدواریم در دولت جدید به امر حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار توجه ویژه‌ای شود.

جاوید با تاکید بر توجه به اهمیت انگیزه مردم در بحث نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: باید خود ساکنین و مالکین در کنار سرمایه‌گذاران قرار بگیرند و با کمک وام‌ها از درون بافت محله نوسازی بشود. سیاست شهرداری در سال‌های اخیر به سمت توسعه‌ مولد از درون محله رفته است و موفقیت خوبی هم بدست آورده است. در سال‌های اخیر حدود هشت درصد نوسازی بافت فرسوده محقق شده است، البته در قانون برنامه 10 درصد پیش‌بینی شده بود اما رسیدن به همین هشت درصد توفیق نسبی خوبی نسبت به حدود سه درصد گذشته بوده است.

وی ضمن حمایت از برنامه‌های فعلی سازمان نوسازی افزود:‌ سازمان نوسازی تمام تعهداتی که به افراد حقیقی داشت در یک سال و نیم گذشته عمل کرد و همه را تسویه حساب کرد، وام‌هایی که از مجموعه‌های دیگر از جمله اوراق مشارکت وجود داشت هم منظم شد و سررسیدهای آن را تنظیم کرد. بودجه سازمان نیز که بودجه خوبی قریب 880 میلیارد تومان بود در شورای شهر تهران تصویب شد در آینده هم نیاز داریم از پشتیبانی اوراق مشارکت و وام‌های بانکی در نوسازی بافت‌ها بهره‌مند شویم.

از معاون شهرسازی شهردار تهران در خصوص ماهیت کارکردی کمیسیون ماده 100 ، جایگاه و عملکرد واقعی آن پرسیدیم و وی در پاسخ،گفت: قانون کمیسیونی به نام ماده 100 در قانون شهرداری‌ها تشکیل داد که در این کمیسیون شهرداری عضوی ندارد؛ سه عضو یکی نماینده وزارت کشور، یک عضو نماینده دادگستری و یک عضو هم نماینده مردم اعضای شورای شهر در این کمیسیون حضور دارند و شهرداری کارهای دبیرخانه‌ای را انجام می‌دهد در واقع کار نظم بخشی اداری کمیسیون‌ها در یکی از اداره کل‌های معاونت شهری به نام اداره کل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 شهرداری انجام می‌شود. در کمیسیون ماده 5 هم شهرداری نقش دبیرخانه‌ای دارد و براساس ماده 5 قانون شورای عالی شهرسازی و معماری اقدام می شود.

جاوید ادامه داد: همچنین به دلیل اهمیت ویژه تهران رئیس کمیسیون ماده پنج شهردار تهران است و از هفت عضو کمیسیون شش عضو نماینده دستگاه‌های اجرایی و دولتی هستند و یک عضو نماینده شهرداری و در این کمیسیون اعضا با نگاه کارشناسی موضوعات را دنبال می‌کنند. این کمیسیون در طول یک سال نزدیک به 15 جلسه دارد و در هر جلسه حداکثر 12 دستور کار دارد و حدود 200 پرونده در آن بررسی می‌شود.

وی تاکید کرد: قانون ضرورت دیده است تا چنین کمیسیونی در سراسر کشور از جمله تهران وجود داشته باشد که به بن‌بست‌ها و خلاءهای موجود رسیدگی کند و نمی توان بدون تغییر قانون در مورد ماهیت نوع و روش کار و دلایل تصمیماتشان نظری داد و درخواستی کرد.

وی در خصوص موضوع حریم در شهر تهران و مسائل مبتلا‌به آن، گفت: در این موضوع یک اتفاق نظر بسیار خوبی بین همه‌ قسمت‌ها و واحدهای خدماتی، شهرداری، استانداری و دولت به وجود آمده است. در شهرداری تهران یک اداره کل در معاونت شهرسازی داریم به نام اداره کل حریم و شرکتی به نام شهربان و حریم‌بان شکل گرفته که کنترل موضوعات حریم به عهده این بخش‌ها است و در سال‌های اخیر نظارت دقیق‌تری روی حریم شهر تهران اعمال شده است و ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم کنترل شده است.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46