ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.8 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
فعالیت های حرفه ای

گزارش اقدامات اجرایی در حوزه توسعه گردشگری و زیرساختهای اقامتی و پلتفرم رزرواسیون دانشگاه
«تگتاپ»؛ کلید ورود دانشگاه به گردشگری حرفه‌ای

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: در سال‌های اخیر تکنولوژی به سرعت گسترش یافته است. یکی از نتایج گسترش تکنولوژی، رشد اینترنت و ابزارهای آن است. امروزه اینترنت و وبسایت‌ها بخشی جدانشدنی از تمام کسب‌وکارها را تشکیل می‌دهند. یکی از حوزه‌هایی که بسیار از اینترنت و امکانات فضای مجازی تاثیر پذیرفته، صنعت گردشگری است. امروزه پلتفرم‌های متعددی در زمینه گردشگری فعالیت می‌کنند. پلتفرم‌هایی که در زمینه‌های مختلف به مسافران، گردشگران و توریست‌ها کمک می‌کنند. در این میان دانشگاه‌ها هم تلاش می‌کنند تا در حوزه گردشگری ورود کنند و از آنجایی که صنعت گردشگری و توریسم ظرفیت بالا و بازار وسیعی دارد، بسیار مورد اقبال و توجه اهالی حوزه تکنولوژی و کارآفرینان دانشگاه‌ها قرار گرفته است. دانشگاه آزاد هم توجه زیادی به حوزه گردشگری دارد تا جایی که سال 1394 به فکر ایجاد یک شرکت در این حوزه افتاد. بر همین اساس شرکت توسعه گردشگری تمدن آزاد پارس در سال 1394 با مأموریت شناسایی و تغییر کاربری یعنی تبدیل به احسن فضاها و املاک بلااستفاده دانشگاه آزاد و با سهام 100 درصد این دانشگاه، تاسیس شد. همان زمان یعنی در گام اول مطالعه و بررسی بیش از 100 پروژه گردشگری، رفاهی و اقامتی در سراسر کشور، در دستور کار تگتاپ قرار گرفت و درنهایت به تصویب مطالعات اقتصادی و طرح کسب‌وکار 42 پروژه انجامید که از آن جمله می‌توان به هتل فرهیختگان، سامانه حمل‌ونقل کابلی دانشگاه (تله کابین)، هتل نیمه‌ساز در مشهد مقدس، مدرسه هتلداری (Hotel School) اردبیل واقع در سرعین، مجتمع اقامتی، رفاهی جزیره زیبای کیش، مجتمع اقامتی، رفاهی بین راهی مرودشت و ده‌ها پروژه دیگر اشاره کرد. اما از سال 1399 فعالیت این شرکت وارد فاز جدیدی شد و برای اهداف توسعه‌ای شرکت، پس از انعقاد قرارداد با سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، وظیفه تامین بلیت مأموریت پرسنل سازمان مرکزی دانشگاه هم به تگتاپ سپرده شد. گام سوم این شرکت ارائه خدمات گردشگری، رفاهی و اقامتی به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد در سراسر کشور بود، یعنی اعضای هیات‌علمی و حق‌التدریس، پرسنل و دانشجویان به همراه خانواده‌های آنها. اقدامات عملی در راستای آماده‌سازی وبسایت اینترنتی و اپلیکیشن تلفن همراه با امکان خرید نقدی و اقساطی در حوزه‌های مختلفی چون بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار، رزرواسیون هتل، میهمانسرا، ویلا و اقامتگاه‌های سراسر کشور و نیز بسته‌های متنوع تورهای مسافرتی به نقاط مختلف ایران و جهان، در دستور کار تگتاپ قرار گرفت و به مرور زمان و به صورت گام به گام به بهره‌برداری رسید.

186 اقامتگاه در دانشگاه آزاد در حال بهره‌برداری است

فعالیت‌های این پلتفرم حالا وارد فاز جدیدی شده و دیروز هم یک نشست در همین راستا با مدیران رفاهی دانشگاه‌های آزاد استان و واحدهای مستقل برگزار و تصمیم‌های جدیدی در حوزه رفاهی دانشگاه آزاد اسلامی گرفته شد. قرار است از این پس اقامتگاه‌ها در پلتفرم یا سامانه تگتاپ واگذاری شده تا 50 هزار کارمند و عضو هیات‌علمی دانشگاه خدمات گردشگری و رفاهی خود را از محل تگتاپ کارت تامین کنند. مهدی روانشادنیا، عضو هیات‌علمی دانشگاه و مدیرعامل شرکت تگتاپ در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره جزئیات این نشست و برنامه‌های پلتفرم تگتاپ گفت: «شرکت توسعه گردشگری تمدن آزاد پارس یا تگتاپ شرکت صددرصدی دانشگاه آزاد بوده و مالکیت آن متعلق به این دانشگاه است. ما در حال حاضر در دانشگاه آزاد 186 اقامتگاه و چند هتل و همچنین حدود 200 خوابگاه در سراسر کشور در حال بهره‌برداری داریم که از آنها استفاده اقامتی می‌شود.

رسالت شرکت تگتاپ توسعه امکان رفاهی و گردشگری است

او با بیان اینکه رسالت شرکت تگتاپ توسعه امکان رفاهی و گردشگری دانشگاه و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مربوط به آن است اظهار کرد: «در راستای استفاده بهینه از این زیرساخت‌ها، یک پلتفرم جامع گردشگری را توسعه دادیم که هم اقامتگاه‌های دانشگاه و هم سایر اقامتگاه‌ها در اختیار آن قرار دارد و همزمان با این موضوع امکان تهیه بلیت هواپیما، بلیت اتوبوس و بقیه خدمات گردشگری ازجمله تعریف تور در مسیرهای مختلف فراهم شده است. این تورها شامل تورهای اختصاصی تگتاپ و کاربران است که می‌توانند در پلتفرم ما تور مخصوص خود را بسازند.»

اقامتگاه‌ها در پلتفرم یا سامانه تگتاپ واگذاری می‌شوند

مدیرعامل شرکت تگتاپ با اشاره به نشستی که روز گذشته در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد توضیح داد: «این نشست مربوط به نشست مدیران رفاهی تمام استان‌های سراسر کشور به اضافه واحدهای مستقل دانشگاه بود که 29 استان در آن مشارکت و حضور پیدا کرده و از این به بعد تمام اقامتگاه‌های ما در پلتفرم یا سامانه تگتاپ واگذاری می‌شوند و همکاران دانشگاهی ما می‌توانند در قالب این سامانه اماکن را رزرو کنند و در کنار رزرو اماکن، وسیله سفر خود اعم از اتوبوس، قطار یا هواپیما را رزرو و تهیه کنند.»

تگتاپ‌کارت رونمایی شد

روانشادنیا ادامه داد: «در کنار این موضوع ما از تگتاپ‌کارت رونمایی کردیم که یک کیف پول الکترونیک است که 50 هزار کارمند و عضو هیات‌علمی دانشگاه می‌توانند خدمات گردشگری و رفاهی خود را از این محل تامین کنند. این کیف پول شامل شارژ رایگانی است که توسط دانشگاه به مناسبت‌های مختلف انجام می‌شود. همچنین تخفیفاتی که در اماکن مربوط به دانشگاه وجود دارد و سایر خدماتی که دانشگاه می‌دهد شامل حال آن می‌شود. همچنین می‌توانند از حساب شخصی آن را شارژ کنند و خدمات سفر را از این کیف پول دریافت کنند.»

به دنبال توسعه فضای خدمات اقساطی سفر و خدمات گردشگری هستیم

او ادامه داد: «در مرحله بعدی دنبال توسعه فضای خدمات اقساطی سفر و فروش کالاها و خدمات مرتبط با گردشگری هستیم که به‌زودی رونمایی خواهد شد و می‌توانیم تمام خدمات رفاهی و گردشگری را به همکاران عضو هیات‌علمی و کارکنان در مرحله اول و در مرحله دوم به دانشجویان و خانواده‌های آنان ارائه دهیم.» او در ادامه با تاکید بر اینکه توسعه زیرساخت این پلتفرم از مرداد ماه امسال شروع شده و کدنویسی آن توسط تیم نرم‌افزاری ما توسعه داده شده، تصریح کرد: «توسعه این پلتفرم، دانش‌بنیان است که هم در حوزه گردشگری و هم در حوزه رایانه‌ای انجام شده است. همان‌طور که می‌دانید این پلتفرم‌ها در کشور محدود هستند و دانشگاه آزاد اسلامی به جمع انگشت‌شمار پلتفرم‌های کشور که خدمات گردشگری ارائه می‌دهند، می‌پیوندد تا به امید خدا بتوانیم یک بخش قابل توجه از خدمات این حوزه را به‌خصوص به همکاران دانشگاهی خود ارائه دهیم.»

عملیات رزرواسیون و خرید خدمات گردشگری مهم‌ترین برنامه این پلتفرم است

مدیرعامل شرکت تگتاپ در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص برنامه آینده این پلتفرم نیز صحبت به میان آورد و توضیح داد: «عملیات رزرواسیون و خرید خدمات رفاهی و گردشگری مهم‌ترین برنامه این پلتفرم در آینده خواهد بود با اولویت کارکنان دانشگاه آزاد و اعضای هیات‌علمی و دانشجویان، چه دانشجویان ایرانی و چه دانشجویان خارجی . همچنین این پلتفرم در مرحله توسعه خود، امکان رزرواسیون اماکن دانشگاه در فصل‌هایی که امکان آن وجود دارد را برای سایرین نیز فراهم می‌کند. در کنار آن ما در حال استانداردسازی فضاها و تدوین ضوابط معماری و بهره‌برداری این فضاها هستیم که به‌زودی شاهد اتفاقات خوبی در حوزه زیرساخت دانشگاه خواهیم بود.»

بهره‌برداری از 2 هتل تهران و سلمان‌شهر

او اضافه کرد: «درحال حاضر مراحل نهایی بهره‌برداری از دو هتل در تهران و سلمان‌شهر مازندران را طی می‌کنیم که سلمان‌شهر تا آخر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. این مجموعه تحت عنوان مجموعه ستایش یا همان سی سرا خواهد بود که یک مجموعه اعم از یک هتل با 62 اتاق و سوئیت به اضافه بیش از 20 ویلای دوبلکس 3 و 4 خوابه است. این مجموعه 10 هکتاری از ابتدای سال 1403 قابل بهره‌برداری خواهد بود که با سرمایه‌گذاری واحد تهران مرکزی در گذشته و سرمایه‌گذاری تگتاپ در ادامه برای تکمیل کار، خدمت‌رسانی خود را آغاز خواهد کرد.» روانشادنیا در خصوص جزئیات جلسه نیز توضیح داد: «برنامه امروز، نشست مدیران رفاهی استان‌ها بود که سخنرانان آن دکتر جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر گیوگی سرپرست اداره کل امور مالی، دکتر آقایی مدیرکل منابع انسانی دانشگاه و مهندس علمشاهی رئیس مرکز اداری مالی و پشتیبانی بودند. این عزیزان در برنامه‌های شرکت تگتاپ پلتفرم شرکت و خدمات قابل ارائه شرکت را ارائه دادند و برنامه‌ریزی شد که ما بتوانیم با تعامل بیشتری هم در راستای مولدسازی دارایی دانشگاه و هم درآمدزایی و همچنین ارائه خدمات رفاهی و گردشگری با یکدیگر همکاری متقابل داشته باشیم.»



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 44