ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

نقد و بررسی طرح جهش تولید مسکن در گفتگوی زنده تلویزیونی با دکتر روانشادنیا

 محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب در خصوص طرح جهش تولید و تامین مسکن تصریح کرد: هر قانون و مصوبه ای که به تولید مسکن کمک کند ما از آن استقبال می‌کنیم البته یک سری اختلافاتی در جزئیات این طرح با مجلس داریم که با تعامل بیشتر برطرف می شود.

او ادامه داد: در حال حاضر در تولید مسکن مناسب با درآمد خانوار مشکل داریم. واحدهای مسکونی مازاد بر نیاز جامعه داریم اما فاصله بین توان و قدرت خرید مردم تا قیمت مسکن زیاد است. امیدواریم  موارد ذکر شده در قانون جدید به کاهش این فاصله کمک کند.

محمودزاده تصریح کرد: در زمان اجرای طرح اقدام ملی مسکن ، به دلیل مشکلات تحریم ها و شیوع بیماری کرونا، حمایت های مالی و خدماتی از این طرح نشد  اما وزارت راه  و شهرسازی این طرح را برای اقشار متوسط اجرا کرد.

این مقام مسئول افزود: طرح اقدام ملی، هدفمندی صحیحی به سرمایه های مردم می دهد و نمی گذارد این سرمایه ها به بازارهای مخرب وارد شود. الان ساخت ۵۰۴ هزار واحد در استان های مختلف شروع شده اما مشکلی که وجود دارد، تامین منابع مالی برای دهک‌های پایین است.

مهمترین مشکل بازار مسکن تامین منابع مالی است

در ادامه برنامه یوسفی نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تاکنون قوانین بخشی زیادی در حوزه مسکن داشته ایم. در طرح جهش تولید و تامین مسکن به صورت جامع در ۳ بخش تامین منابع ساخت ، تسهیلات خرید و قیمت گذاری در انتهای زنجیره و خروج دلالان از بازار مواردی ذکر شده است.

او ادامه داد: کلیات این طرح در کمیسیون عمران مجلس مصوب شده است و تا دو هفته دیگر در دستور کار قرار می گیرد.امروز ماده هفدهم از ۲۲ ماده این طرح را در کمیسیون عمران بررسی کردیم . پیش بینی ما این است تا سه شنبه ، جزئیات این طرح  مصوب  و به شورای نگهبان ابلاغ شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: افزایش۴۰۰ تا ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن طی چند سال گذشته نشان می دهد کار مناسبی در این حوزه صورت نگرفته است. اخیرا طرح خوب اقدام ملی مطرح شد و قرار شد دولت زمین را تامین کند. متراژ ناخالص واحدهای این طرح ۱۰۰ متر همراه با مشاعات است.

افزایش وام مسکن به ۱۵۰ میلیون تومان

او ادامه داد: تا کنون ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به این طرح اختصاص یافته که البته مصوب شده وام به ۱۵۰ میلیون تومان هم افزایش یابد. قیمت نهایی این واحدها حدود ۴۲۰ میلیون تومان می شود و  هر متقاضی باید۳۰۰ میلیون تومان آورده داشته باشد و اقساط وام حدود ۲ میلیون تومان می شود ،بنابراین این طرح بیشتر مناسب اقشار متوسط است.

یوسفی بیان کرد: اصلی ترین موضوع و مشکل حوزه مسکن بحث تامین منابع مالی است که در طرح جهش تولید و تامین مسکن به آن پرداخته شده است.

او با بیان اینکه قرار است امسال ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مسکن پرداخت شود، افزود: اینکه برخی می‌گویند سرمایه گذاری  و ارائه تسهیلات در حوزه مسکن باعث خلق پول شده و اثر تورمی دارد، حرف صحیحی نیست، چگونه است که وقتی به بازار مسکن که نیاز مردم است می‌رسیم، می‌گوییم اثر تورمی دارد، اما درباره بازار‌های دلال بازی و سفته بازی چنین عقیده‌ای نداریم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تولید ۲۹ میلیون تن فولاد در کشور اظهار داشت: این درحالی است که فولاد مورد نیاز کشور ۹ میلیون تن است و در زمینه سیمان نیز با همین وضع مواجه هستیم اما قیمت ها در بازار به شدت افزایش یافته است.

او تصریح کرد: یکی از مفاد طرح جهش تولید مسکن، اجاره داری حرفه‌ای و حمایت از صنعتی سازی است و بر اساس آن از انبوه ساز حمایت می‌کنیم.

لزوم توجه به فناوری های نوین در حوزه ساخت

در ادامه برنامه روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن با اشاره به فاصله داشتن قدرت خرید مردم با قیمت مسکن، اظهار داشت: موضوعی که طرح جهش تولید مسکن به آن توجه داشته رساندن سطح تولید مسکن به سطح مورد نیاز سالیانه کشور است.

او ابراز امیدواری کرد که در این طرح به فناوری‌های نوین ساخت  و حضور بخش خصوصی در این حوزه نیز توجه بیشتری شود.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 47