ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دیدگاه ها

رفتار بازار اجاره مسکن متفاوت از قیمت

در دوره بحث کارشناسی هستیم تا مبنایی را برای میزان افزایش اجاره بها معین کنیم!
وی اضافه کرد: این بحث های کارشناسی در حال انجام است و امیدواریم خروجی آن بسته حمایتی باشد تا ودیعه مسکن مستاجرانی که طبق ضوابط، شناسایی می شوند و با مستنداتی که ارائه می کنند از این بسته حمایتی به صورت تسهیلات ودیعه مسکن برخوردار شوند.  در دوره بحث کارشناسی هستیم تا مبنایی را برای میزان افزایش اجاره بها معین کنیم.

وقتی قیمت مسکن افزایش پیدا کرده است نرخ اجاره بها نیز متاثر از آن رشد کرده و نمی توان گفت که اجاره بها نباید رشد کند

این برنامه وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد که دولت باز هم برنامه ای موثر و بلند مدت برای ساماندهی اجاره بها ندارد. اگر نرخ اجاره بها در بازار افزایش داشته است اولین دلیل آن رشد قیمت مسکن است. پس وقتی قیمت مسکن افزایش پیدا کرده است نرخ اجاره بها نیز متاثر از آن رشد کرده و نمی توان گفت که اجاره بها نباید رشد کند.

چرا اجاره بهانمی تواند کاهش باشد؟
حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه اجاره بها تابع قیمت مسکن است گفت: این موضوع در تمام دنیا حاکم بوده است اما اینکه رشد اجاره بها باید همواره متناسب با رشد و یا کاهش قیمت مسکن باشد اینطور نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که پس نرخ اجاره بها به دلیل رشد قیمت مسکن افزایش پیدا کرده است افزود: سال گذشته در روزهای ابتدایی سال وقتی قیمت مسکن بعد از دو سال جهش قیمتی(سال ۹۶ و ۹۷) ثبات داشت و حتی در برخی مناطق اندکی کاهش پیدا کرد در فصل تابستان دیدیم که نرخ اجاره بها تقویت شد. پس اینکه بگوییم همواره نرخ اجاره بها تابع قیمت مسکن است اینطور نیست.

اینکه بخواهیم برای اجاره بها سقف تعیین کنیم یک مقدار کار را مشکل خواهد کرد

عقبایی تاکید کرد: اما به هر حال شرایط کنونی بازار اجاره بها در این روزهایی که قیمت مسکن رشد پیدا کرده نمی تواند کاهشی باشد. اما اینکه بخواهیم برای اجاره بها سقف تعیین کنیم یک مقدار کار را مشکل خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که دولت باید چه اقدامی برای ساماندهی بازار اجاره در بلند مدت انجام دهد؟ گفت:بارها گفتهام و باز هم اعلام می کنم که برای ساماندهی بازار اجاره بها،  تولید مسکن استیجاری می تواند موثر و مفید باشد.

وزیر راه و شهرسازی وعده داده تا بصورت پایلوت استارت تولید مسکن استیجاری را بزند

نایب رئیس اتحادیه املاک با اشاره به اینکه وزیر راه و شهرسازی وعده داده تا بصورت پایلوت استارت تولید مسکن استیجاری را بزند گفت: این اقدام می تواند از لحاظ روانی در کنترل نرخ اجاره بها بسیار مؤثر باشد.

وزیر راه و شهرسازی البته شب گذشته از شناسایی مستاجران و دادن تسهیلات و ودیعه مسکن نیز خبر داد و گفت: بحث های کارشناسی در حال انجام است و امیدواریم خروجی آن بسته حمایتی باشد تا ودیعه مسکن مستاجرانی که طبق ضوابط، شناسایی می شوند و با مستنداتی که ارائه می کنند از این بسته حمایتی به صورت تسهیلات ودیعه مسکن برخوردار شوند.

عقبایی در این خصوص که آیا این تسهیلات می تواند کمک حال مستاجران باشد؟ گفت: اعطای زمین از سوی دولت و دادن تسهیلات به سازندگان برای ساخت مسکن می تواند برای مستاجران مفید باشد.  دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات به مستأجران با کارمزد پایین قدرت اجاره کردن یک واحد مسکونی برای مستأجران را بالا ببرد.

رفتار بازار اجاره مسکن متفاوت از قیمت
مهدی روانشادنیا عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه رفتار بازار اجاره بهای مسکن در ۳۰ سال گذشته نشان می دهد که هیچگاه به تبع رشد قیمت مسکن نرخ اجاره بها افزایش نداشته است گفت: اجاره بها در فصل نقل و انتقالات رشد می کند و اینطور نیست که مثل مسکن بخواهد بصورت سینوسی و هر چند سال یک بار رشد کند.

وی افزود: در رشد نرخ اجاره بها علاوه بر قیمت مسکن سایر عوامل حتی کرونا تاثیر داشت. پس در نرخ اجاره بها عواملی مثل رشد قیمت حامل های انرژی و حتی تورم تاثیر دارد. اما به اعتقاد بنده رونق تولید و افزایش عرضه با اجرای قوانین مالیاتی می توان بر قیمت مسکن و اجاره بها کنترل داشت.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48