ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت پروژه

آینده کسب و کارها و مشاغل مدیریت پروژه چه خواهد بود ؟

آینده کسب و کارها و مشاغل مدیریت پروژه چه خواهد بود ؟

   انتخاب و یافتن مسیر شغلی مناسب دغدغه بسیاری از افراد جویای شغل است. انتخاب مسیری درست با توجه به ویژگی‌های شخصیتی افراد و دیدی باز نسبت به آینده آن می­تواند تمامی ابعاد زندگی فرد را بهبود ببخشد، رضایت شغلی نقش مهمی در رضایت فرد از زندگی دارد. با در نظر گرفتن مدیریت پروژه به عنوان یکی از سریع ترین زمینه های رشد در کشور، بسیاری از متخصصان در جستجوی مسیر شغلی مدیریت پروژه و انتخاب آن به‌عنوان شغل آینده خود هستند. اما چرا مدیریت پروژه؟

   موسسه مدیریت پروژه (PMI) مسیر روشنی را برای کسانی که قصد دارند مدیریت پروژه را به‌­عنوان کار حرفه‌ایی خود در نظر بگیرند، به تصویر کشیده است . بر طبق گفته موسسه مدیریت پروژه در سال 2017، تقاضا برای به‌کارگیری متخصصان مدیریت پروژه نسبت به دیگر مشاغل سرعت بالاتری دارد. این گزارش نشان می­دهد که تا سال 2027، کارفرمایان سراسر جهان نیاز به تقریبا 88 میلیون نقش مدیریتی پروژه دارند . در دسترس بودن موقعیت های باز فقط بخشی از مسیر حرفه ای مدیریت پروژه است، حقوق قابل ملاحظه این شغل مزیت دیگر آن به­‌حساب می­آید. طبق گزارش حسابرسی حقوق و دستمزد موسسه مدیریت پروژه در سال 2018، میانگین حقوق سالانه مدیران پروژه با مدرک PMP در ایالات متحده 119،235 دلار است که 20،000 دلار بیشتر از حقوق مدیران بدون مدرک  PMPاست .

   فرصت­‌های شغلی و درآمد بالقوه، دو عامل مهم است که افراد قبل از انتخاب یک مسیر شغلی باید در نظر بگیرند و مدیریت پروژه در هر دو زمینه نمره خوبی بدست می‌­آورد . کسانی که در مسیر شغلی مدیریت پروژه قرار گرفته‌­اند مهارت هایی را بدست می‌­آورند که می توانند در هر صنعتی از تکنولوژی اطلاعات گرفته تا خدمات تجاری آن­ها را به‌کار گیرند. این انعطاف حرفه‌­ای تضمین می کند که مدیران پروژه به آسانی می توانند کار پیدا کنند، حتی اگر صنعت فعلی آن­ها تحت تاثیر رکود اقتصادی یا تقاضای چرخه­ای قرار گرفته باشد .

مهارت های مورد نیاز برای مسیر شغلی مدیر پروژه

   قبل از شروع یک مسیر شغلی مدیریت پروژه، باید از خودتان بپرسید که آیا شما برای این نوع کار اشتیاق دارید یا نه. یک مدیر پروژه نیازمند ارتباطات قوی و مهارت های سازمانی، توانایی یکپارچگی وظایف چندگانه و درک نقش های عملکردی در بخش های مختلف سازمان است. بخش اعظمی از این توانایی­ها اکتسابی هستند و بخشی از آن­ها نیز در شخصیت افراد وجود دارد.

   اولین گام در تبدیل شدن به یک مدیر پروژه، آموزش درست است. شما لزوما به مدرک مدیریت پروژه نیاز ندارید، اما شما نیاز به آموزش تخصصی دارید. صدور گواهینامه صنعت به شما امکان به­ دست آوردن موقعیت شغلی مناسب را می­دهد . آموزش­‌های مدیریت پروژه و اخذ گواهینامه‌­ها می تواند به افراد برای بدست آوردن اولین موقعیت کاری کمک کند. با گذشت زمان مدیران پروژه موفق به پروژه های با اندازه و پیچیدگی بیشتر وارد می­شوند.

آیندۀ شغلی و بازار کار رشته مدیریت پروژه

     در سالیان اخیر با رشد فزاینده جمعیت جامعه فارغ التحصیلان دانشگاهی، دستیابی به موقعیت های شغلی با حقوق و مزایای ویژه تا حد زیادی دشوار شده است. سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی سیاست های کاهش هزینه های پرسنلی و افزایش بهره وری نیروی انسانی را دنبال می کنند و تمایل بیشتری به استخدام نیرو های کاری چند مهارتی (Multi Skill ) دارند. به عبارت دیگر امروزه رزومه تحصیلی یک مهندس عمران به خودی خود (حتی اگر از یک دانشگاه دولتی معتبر فارغ التحصیل شده باشد)، مزیت ویژه ای در استخدام و انتخاب وی جهت فعالیت در یک پروژه ساختمانی به شمار نمی آید. در بسیاری از موارد آشنایی وی با یکی از نرم افزارهای برنامه ریزی و کنترل پروژه نیز شانس وی را در انتخاب شدن در میان انبوهی از علاقه مندان به استخدام در فرصت شغلی مذکور آنچنان افزایش نمی دهد.

   یکی از مهارت هایی که توجه بسیاری از فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مختلف و به طور خاص رشته های فنی و مهندسی را به خود جلب کرده است، مهارت های مدیریت پروژه می باشد. با در نظر گرفتن انبوه طرح های ملّی و منطقه ای توسعه اقتصادی کشور، آینده شغلی در رشته مدیریت پروژه می تواند امنیت شغلی و درآمد بالایی را برای دنبال کنندگان این حرفه به همراه داشته باشد.

 



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48