ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
نوشته های من

سه شایستگی ضروری برای شهردار آینده تهران - مهدی روانشادنیا

در وصف شهر تهران، علاوه بر جمعیت، وسعت و میزان تاثیر در تولید ناخالص داخلی می توان به آماری چون خواهرخواندگی با 28 شهر دنیا، حدود پنج هزار اتوبوس در حال فعالیت، 2 هزار و 200 پارک شهری، صدور پروانه ساختمانی برای ساخت حدود 100 هزار واحد مسکونی و اداری در سال، خرید و فروش سالانه 500 هزار متر مربع املاک و مستغلات، حدود 9 هزار تن زباله تولیدی در روز، خسارت سالانه حدود 2 هزار میلیارد تومان در اثر آتش سوزی ها اشاره کرد.

وضعیت اقتصادی کشور و شهرداری ها، در کنار انباشت مشکلات شهر تهران، از ترافیک گرفته تا آلودگی هوا، از مشکلات شهرسازی گرفته تا مسائل اجتماعی، از بارگذاری های نامتوازن شهری گرفته تا مهجوریت بافت فرسوده، از تاب آوری زیرساخت های فیزیکی تا ناپایداری های اجتماعی و رنگ باختگی های هویتی، از سیاسی شدن بیش از اندازه موقعیت شهردار تهران در سالهای گذشته تا پایین بودن عمر دوره مسئولیت شهرداران اخیر کار را برای شهرداری که این روزها قرار است انتخاب شود دشوارتر می کند.



** شایستگی های فنی و تخصصی

شهردار آینده بایستی دانش حداقلی در حوزه فنی مهندسی، محیط زیست، مدیریت مالی و مدیریت شهری داشته و در یکی از این حوزه ها خبره باشد. شهردار آینده بایستی تفکر متمایزی برای حل بحرانهای فعلی و استفاده از توان جوامع تخصصی کشور و اتاق های فکر موضوعی برای برون رفت از وضع فعلی را داشته باشد. اگر چه برای یک شهردار، جزئیات برخی آمار و تحلیل ها کمتر اهمیت دارد، اما شهردار تهران بایستی درک مناسبی از شاخص های تقاضا و تحلیل سیستم های حمل و نقلی، سرانه های شهری، ضوابط و مقررات شهرسازی، سیستم ها و تکنولوژی های جدید مدیریت شهری، تاب آوری شهری، روش های روزآمد بودجه نویسی و مدیریت مالی و حسابداری، مفاهیم شهر هوشمند و ابزارهای مدیریت پروژه داشته باشد.

این شاخصه ها نافی اهمیت حوزه فرهنگ و قابلیت های شهردار آینده تهران در ارتقا نماگرهای اجتماعی شهر و تبدیل تهران به شهری با قابلیت زیست پذیری بالا و شاد و سرزنده نبوده، بلکه شهردار آینده باید سیاست های روشنی در زمینه مدیریت فرهنگی و به ویژه تقویت احساس تعلق شهروندان داشته باشد.



** شایستگی های شخصیتی و رفتاری

شهردار آینده تهران، باید قابلیت اجماع سازی بین ذینفعان کلیدی شهر تهران و همراه سازی مردم، کارکنان شهرداری و مسئولان مرتبط با حوزه فعالیت اش را داشته باشد. اگر حوزه کار شهردار را مرتبط با پنج مقوله شهر، شهرداری، شهروندان، نهادهای حاکمیتی و شورای شهر بدانیم، امروز بیش از هر زمان دیگری، انتخاب های استراتژیک شهردار در مدیریت ارتباطات، بر آینده تهران اثر گذار است. به عنوان یک نمونه، اصلاح وضع فعلی ساختار مدیریت پسماندهای شهری تهران، جز از طریق همکاری ویژه مردم با شهرداری امکانپذیر نیست و کم هزینه ترین راهکارهای ارتقا عملکرد زیرساخت های حمل و نقلی، مشارکت مردم و نهادهای مردم نهاد در پیاده سازی راهکارهای نرم افزاری است و این خواسته ها با کاریزمای شهردار و تیم وی قابل تحقق است.

علاوه بر تجربه کار در سیستم های اداری کشور، داشتن قابلیت رهبری، تفکر استراتژیک، نوآوری، برخورداری از روحیه کار تیمی و استفاده از دانش دیگران از ویژگیهای ضروری رفتاری یک شهردار خوب برای شهر تهران است. از دیدگاه ملی، با توجه به جمعیت جوان کشور، یکی از انتظارات از شهردار آینده توسعه و کادر سازی برای آینده کشور است، در روحیه شهردار آینده تهران، به کارگیری و کمک به رشد نیروهای جوان در رده های میانی و ارشد مدیریتی امری ضروری است. پاکدستی، سلامت در گفتار و کردار و شفافیت در تصمیم گیری ها شایستگی های رفتاری دیگری است که در گزینه های پیشنهادی باید جستجو کرد. نظر به اهمیت روابط بین المللی در شرایط فعلی، خوب است شهردار آینده تهران وجه تمایز ویژه ای در ارتباطات فراملی داشته باشد تا بتواند بسترهای مناسبی برای توسعه پایدار تهران از طریق دیپلماسی شهری فراهم آورد.



** شایستگی های مدیریتی

شهردار آینده تهران، علاوه بر سوابق مدیریتی متداول، باید از دانش کافی در حوزه های مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه و مدیریت ریسک برخوردار باشد. چندین هزار پروژه کوچک و بزرگ نیمه تمام و انتظارات چند ده هزار پرسنل شهرداری گواه این مدعا است، که اگر چه بسیاری از امور توسط معاونان و مدیران میانی شهرداری انجام می شود، اما اشراف شهردار تهران می تواند راهگشای آینده شهر در حوزه سیاست های شهری باشد.

داشبورد مدیریتی شهردار آینده تهران، باید با تعریف و توافق روی شاخص های کلیدی عملکرد، وضع فعلی را تبیین کرده و بر مبنای آنها قول بهبود شاخص ها به صورت ملموس در پایان دوره خدمت خود بدهد. امروز شهر تهران، طرح جامع و تفصیلی و برنامه پنج ساله کم ندارد، آنچه کم دارد شهرداری است که با شفافیت بر مبنای معیارهای قابل اندازه گیری، بگوید کجا هستیم و با چه اولویتی و در قالب چه برنامه زمانبندی به کجا خواهیم رسید.

.......................................

*رئیس دانشکده عمران، معماری و هنر دانشگاه علوم و تحقیقات

http://www.irna.ir/fa/News/83090856



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 48