ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
راه و ترابری

راه آهن سریع السیر پا می گیرد

احداث راه‌آهن پرسرعت در دو مسیر جدید

مدیرکل بین الملل شرکت راه‌آهن می گوید:« هیچکس تصور نمی‌کرد راه‌آهن پرسرعت در ایران پا بگیرد.»

مدیرکل بین الملل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه هیچکس تصور نمی‌کرد راه‌آهن پرسرعت در ایران پا بگیرد٬ گفت: عملیات اجرایی راه‌آهن پرسرعت برای دو مسیر تهران-قم-اراک و تهران-همدان پس از نهایی شدن مذاکره با ایتالیایی‌ها آغاز می‌شود.

عباس نظری با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی٬ صنایع و خدمات وابسته و  نخستین کنفرانس بین‌المللی ریل-بندر-نفت از ۲۶ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه به میزبانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران٬ گفت: قطعا برگزاری چنین کنفرانس‌هایی به انتقال تکنولوژی و دانش روز دنیا به کشور کمک می‌کند.

وی با یادآوری برگزاری کنفرانس بین المللی راه‌آهن‌ سریع‌السیر در اردیبهشت‌ماه ۹۳ گفت: در همان زمان عده‌ای از ما انتقاد می‌کردند٬ برگزاری چنین همایش‌هایی چه الزامی دارد ولی امروز شاهد هستیم با عزمی که ایجاد شد پس از برگزاری آن کنفرانس بین المللی یک مجموعه مستقل برای پروژه‌های ریلی سریع‌السیر با دستور مستقیم دکتر آخوندی در راه‌آهن تشکیل و کار مطالعاتی بر روی پروژه‌های ریلی آغاز شد.

 مدیرکل بین الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در حال حاضر کار اجرایی سریع‌السیر کردن دو خط ریلی تهران-قم-اصفهان و تهران-مشهد نهایی و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است.

وی همچنین از مذاکره با ایتالیایی‌ها برای خط ریلی تهران-قم-اراک و تهران-همدان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی راه‌آهن سریع‌السیر برای این دو مسیر نیز پس نهایی شدن مذاکرات آغاز می‌شود.

نظری با تأکید بر اینکه برگزاری یک سمینار خوب می‌تواند فرهنگ ایجاد کند٬ افزود: اینکه مشاهده شود در دنیا کار همکاری ریل با بندر و ریل با نفت به چه شکل در حال انجام است٬ برای ما یک به یک الگو و انگیزه می‌شود و می‌توانیم در حمل و نقل ترکیبی به شکل روشنی گام برداریم.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: تا زمانی که چنین کنفرانس‌هایی برگزار نشود و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران به شرکت‌های حمل و نقلی٬ موسسات مالی و اعتباری و راه‌آهن‌های دنیا معرفی نشود٬ نمی‌توان از پتانسیل‌های موجود کشور استفاده کرد و به همین دلیل است که اروپایی‌ها برای شرکت در چنین کنفرانس‌های بین المللی هزینه هم می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال‌های تحریم به علت وجود عدم همراهی کشورهای غربی به ویژه آمریکا در سانسورهای خبری بودیم اما امروز شرایط برای معرفی این مزیت‌ها به دنیا فراهم شده است٬ یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر از مزیت‌های کشور به خوبی استفاده نمی‌شود و اصلی‌ترین دلیل آن نیز عدم معرفی ظرفیت‌های کشورمان به فعالان ریلی عرصه بین الملل است.

نظری یکی دیگر از مزیت‌های مثبت برگزاری چنین همایش‌هایی را بازتاب رسانه‌ای و رقابت کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش زیربنایی ایران برشمرد و افزود: قطعا همانطور که از کنفرانس قطارهای سریع‌السیر در ایران نتیجه‌گیری عملی شد٬ کنفرانس‌ پیش رو نیز برای ما نتیجه عملی و ملموس خواهد داشت.

مدیرکل بین الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: البته در دوره اخیر گام‌های مهمی برای تحقق حمل و نقل ترکیبی برداشته شده است که برگزاری اجلاسیه چهارجانبه ایران٬ آذربایجان٬ گرجستان و اکراین و تعیین کریدور دریای سیاه به خلیج فارس یکی از این اقدامات بوده است.

وی با بیان اینکه کریدور دیگری که اسناد آن به امضای سه کشور رسیده کریدور روسیه-آذربایجان-ایران است گفت: این اسناد همکاری نیز در قالب همکاری بندر با ریل تعریف شده و به امضا رسیده است که بر این اساس کل تعرفه‌های ریلی٬ بندری و دریایی در این مسیر تعیین و یکسان‌سازی شده است.

نظری تأکید کرد: به هر روی باید با این اقدامات همکاری ترکیبی میان ابعاد مختلف ریل و بندر را گسترش دهیم و توسعه راه‌آهن را که یکی از محورهای اصلی توسعه کشور به شمار می‌آید٬ دنبال کنیم.

به گزارش پایکاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ بیش از ۳۵۰ شركت داخلی و ۱۳۰ شركت خارجی از فردا ۲۶ تا ۲۹ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برای حضور در  چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی٬ صنایع و خدمات وابسته و  نخستین کنفرانس بین‌المللی ریل-بندر-نفت حاضر خواهند شد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 49