ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مدیریت پروژه

کتاب های پیشنهادی انجمن مدیریت پروژه ایران
کتاب های پیشنهادی انجمن

 

نهادهای مختلفی در سطح دنیا به منظور جمع آوری، تدوین و انتشار دانش مدیریت پروژه به وجود آمده است که دو نهاد معتبر در این حوزه موسه مدیریت پروژه در ایالات متحده آمریکا و موسسه بین المللی مدیریت پروژه اروپا می باشند که هر دو آنها استاندارد دانش مدیریت پروژه خود را تدوین و ارائه نموده اند و بطور متناوب آخرین پیشرفتها در زمینه مدیریت پروژه اعلام میدارند.

موسسه بین المللی مدیریت پروژه در اروپا به افرادی که شایستگی های لازم را دارا باشند گواهی نامه مدیریت پروژه اعطاء می نماید. در ایران نیز انجمن مدیریت پروژه این گواهی نامه را به نمایندگی این موسسه اروپایی ارائه می دهد. کتاب حاضر ترجمه ای مناسب از متن استاندارد اروپایی مدیریت پروژه می باشد که افراد جهت اخذ گواهی نامه مدیریت پروژه این موسسه اروپایی نیاز به مطالعه آن دارند.

با توجه به اینکه مترجم کتاب از فعالان و مدرسان حوزه مدیریت پروژه بوده و با استانداردهای مدیریت پروژه آشنایی کامل داشته ترجمه ایشان دقیق وروان می باشد و مطالعه این کتاب به کلیه علاقمندان و مدیران پروژه بخصوص داوطلبینی که قصد گرفتن گواهی نامه مدیریت پروژه در سطوح مختلف را دارند، توصیه می گردد.

................................................................................................................................................................

 

ویرایش جدید EFQM هر جند تغییر ظاهری چندانی نداشته و با همان 8 مفهوم بنیادین، 9 معیار و 32 زیر معیار ارایه شده، لیکن گام های موثری در کاستن هم پوشانی ها و تفکیک مرز مفاهیم آن ها، در این بازنگری برداشته شده است. از جمله دیگر تغییرات مدل، ساده سازی، شفاف سازی و روانی بیش تر مطالب و روش های ارزیابی آن است.

در معیارها، تغییرات، محدود به تغییر نام معیار9، از نتایج کلیدی به نتایج کسب و کار است. واژه (کلیدی) به دلیل خطایی که در برداشت ایجاد می کرد از عنوان معیار حذف و به زیر معیارها منتقل شد و همانند ویرایش قبلی، نتایج کلیدی مربوط به مشتری، کارکنان، جامعه و عملکرد سازمان، به ترتیب در معیارهای 6 تا 9 ارایه و ارزیابی می شود.

در ویرایش 2013، منطق رادار که چارچوب ارزیابی قوی و پویایی را جهت اندازه گیری میزان تعالی گرایی رویکردها و نتایج سازمان به دست می دهد، همچنان به قوت خود باقی است. با این حال با هدف کاهش سردرگمی و دشواری کاربرد، تغییراتی در جزئیات سنجش صورت گرفته که شامل به کارگیری واژه توانایی اظهار (بیان) به جای شواهد و تجمیع ویژکی های عناصر رادارد در یک نکته راهنما با هدف کاربرد پذیری بیشتر، است.

ترجمه ویرایش جدید این کتاب توسط مهدی اسدی انجام، و با همکاری شرکت کیسون (مرکز تحقیق و توسعه) به چاپ رسیده است.

................................................................................................................................................................

کتاب حاضر ترجمه استاندارد بین المللی ISO 21500 است که سازمان جهانی استاندارد (ISO) به عنوان الگویی برای مدیریت پروژه تدوین کرده است. استانداردها و الگوهای مدیریت پروژه در کشورهای مختلف متفاوتند و در برگیرنده یک رویه جامع برای تمام کشورها نیستند. لذا ابتکار ISO 21500 امیدی را برای داشتن چنین استانداردی از سال 2006 توسط موسسه BSI ایجاد کرد. پیش نویس استاندارد در 2011 تهیه شد و با مشارکت 31 کشور و اظهارنظر و نظارت 5 کشور در سال 2012 نهایی شد. این استاندارد شباهت های بسیاری با الگوی مدیریت پروژه موسسه (PMBOK) دارد.

با توجه به کاربرد این استاندارد در حوزه فعالیتهای کیسون، اولین نشر مدیریت تحقیق و توسعه شرکت نیز ترجمه این استاندارد (توسط مهدی امامی فر، مهران استاد رحیمی، حسین طیرانی) بوده است. مدیریت تحقیق و توسعه کیسون تلاش اخیر را آغازی بر حرکت نوین خود در زمینه توسعه و بروز شدن دانش در صنعت کشور می داند و آماده دریافت نظرات مفید و سازنده می باشد.

................................................................................................................................................................

مدل تعالی پروژه (PEM) توسط کمیته جایزه انجمن مدیریت پروژه ایران به عنوان مبنای جایزه ملی پروژه برتر ایران انتخاب شده است. همچنین این مدل مبنای جایزه بین المللی مدیریت پروژه (IPMA) نیز می باشد. در این کتاب نخست مدل تعالی پروژه و نحوه ارزیابی براساس آن به عنوان مبنای اصلی جایزه ملی پروژه برتر ایران معرفی گردیده است و پس از آن سیر تاریخی جایزه ملی پروژه برتر ایران و فرآیند شرکت در آن تشریح شده است و در انتها نیز راهنمای عملی جهت تحقق معیارهای مدل تعالی ارائه گردیده است. این کتاب یک راهنمای کاربردی برای متقاضیان، ارزیابان و علاقمندان به جایزه ملی پروژه برتر ایران می باشد.

................................................................................................................................................................

 در کتاب مذکور به کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه مدیریت پروژه پرداخته شده است. در دو فصل اول کتاب، مقدماتی از مدیریت پروژه و کلیاتی از هوش مصنوعی معرفی شده اند. در فصل های بعدی به مرور و دسته بندی مقالات مرتبط در حوزه های مدیریت پروژه پرداخته شده که به طور ضمنی بیانگر شکاف های تحقیقاتی برای محققین می باشد و از این رو، می تواند نقطه ی شروع مناسبی برای تحقیقات آتی باشد. افزون بر این، در انتهای هر یک از این فصل ها یک مطالعه موردی کاربردی در حوزه مربوطه ارایه شده است.

کتاب حاضر می تواند به عنوان یک مرجع تحقیقاتی پایه در دوره های دانشگاهی مرتبط مهندسی صنایع، MBA، مدیریت پروژه، مهندسی برق و کامپیوتر) و همچنین به واسطه ی داشتن مطالعات موردی کاربردی برای افرادی که در پروژه های عملی فعال هستند؛ مورد استفاده قرار گیرد.

به منظور تألیف جلد اول این کتاب، بیش از 2000 ساعت زمان برای مطالعه 110 مقاله علمی در بخش های مروری و بررسی نزدیک به 100 مرجع دیگر برای مطالب سایر بخش ها صرف شده است. علاوه بر این، حدود 3000 ساعت زمان برای انجام مطالعات موردی کاربردی صرف شده است.

این کتاب از طرف انجمن توسط آقایان دکتر اشتهاردیان و دکتر روانشادنیا داوری شده و به جامعه مدیریت پروژه توصیه شده است.

دلایل توصیه این کتاب از نظر دکتر اشتهاردیان (هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس):

1) کمبود منابع فارسی در زمینه استفاده از روش های کمی در مدیریت پروژه

2) معرفی خلاصه تکنیک های جدید هوش مصنوعی در مدیریت پروژه

دلایل توصیه این کتاب از نظر دکتر روانشادنیا (هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات):

1) محدودیت منابع فارسی در این زمینه

2) توجه نویسندگان به مقالات روز مربوط

3) آوردن مراجع به صورت فصل به فصل و تعدادمراجع

4) تنوع مطالب

5) نیاز جامعه مدیریت پروژه و به ویژه محققان به موضوعات مطرح شده در کتاب

روش تهیه کتاب: علاقه مندان می توانند به منظور تهیه کتاب یا کسب اطلاعات بیشتر، با واحد انتشارات موسسه مطالعات بین المللی انرژی تماس حاصل فرمایند. شماره های تماس: 27644259

................................................................................................................................................................

 مدل تعالی پروژه PEM از جمله مهمترین مدل های بالندگی در سازمان های پروژه محور است که در حال حاضر به شکل وسیعی جهت ارزیابی تعالی در پروژه ها و نیز به عنوان مدل مبنا در جوایز بین المللی و ملی مدیریت پروژه در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.

کتاب حاضر به عنوان اولین کتاب فارسی در زمینه مدل تعالی پروژه PEM و بر اساس آخرین ویرایش آن، با هدف توسعه مفاهیم مدیریت پروژه به زبان فارسی و نیز کمک به سازمان های پروژه محور در جهت نیل به تعالی و بالندگی تألیف شده است، در فصول اول و دوم سعی شده که ضمن تعریف کاملی از تعالی و بلوغ و مدل های بلوغ و تعالی در پروژه ها و سازمان های پروژه محور به معرفی نسبتاً جامعی از چند مدل بلوغ و تعالی مطرح در دنیا پرداخته شود. همچنین در فصل سوم مدل تعالی پروژه PEM و 9 معیار آن به صورت جامعی مورد بررسی و کنکاش قرار می گیرد.



آرشيو مطالب...


Copyright 2012
تعداد کاربران: 46